Kişinin yaşadığı cemiyet ortamında değeri olan , kudret, hesap ve öteki davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara nazaran insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki yaşantısı vasıtasıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değkonume meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanımı dokumalabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı vasıtasıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin yalnızçlarına isabetli ) değkonume meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık nazaran;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının mergup yönde değkonutirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değkonume kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç temel öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı kül kültürler bâtınin bire birdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre nazaran değkonuebilir, ama sürecin doğası değkonumez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biröte filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen standart tanımı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları vasıtasıyla kasıtlı olarak istendik davranış değkonuikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın ortamında eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları vasıtasıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değkonuikliği” ve “süreç” gibi kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, in bâtınin yaşam boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere isabetli olabileceği gibi istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin konuletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği gibi vürutigüzel de olur. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim bilimi merkezleri gibi mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Yani eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi tutulmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belli bir plan ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise kendiliğinden vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yöntem olarak ele aldatmaındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç temel ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Fon; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel gibi fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek ortamında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, imtihan skorları gibi mergup davranış değkonuiklikleridir.